Vol energie: Marijke, de stralende Office Coördinator van PB!

Vijf jaar geleden stond Marijke Kooyman aan de wieg van PB Projects. Vanaf haar eerste werkdag is deze alleskunner een onmisbare schakel binnen de organisatie. Een mooi moment om met Marijke terug te blikken op haar PB-journey tot nu toe.

Bij de start van PB

In 2018 is PB Projects vanuit een klein kantoor in Amsterdam opgericht. Marijke was een van de eerste medewerkers. “Ik was zwanger en ik kreeg te horen van mijn vorige werkgever dat mijn contract niet werd verlengd. Ik zat met allerlei vragen. Ik word moeder, ik heb geen werk, hoe ga ik dat doen? Maar ook: wat voor soort baan wil ik eigenlijk?”

Via LinkedIn kreeg Marijke op het juiste moment een bericht van Philip. “Hij vroeg of ik op gesprek wilde komen voor de functie Consultant Recruiter. Dat heb ik gedaan en het was een superleuk gesprek. We hebben meteen de details besproken en zo ben ik bij PB binnengekomen.”

"Ik word moeder, ik heb geen werk, hoe ga ik dat doen? Maar ook: wat voor soort baan wil ik eigenlijk?"

Geen ervaring in de branche

Marijke had nul ervaring als Consultant Recruiter. “Ik heb PABO gestudeerd, maar niet afgemaakt omdat ik een fulltime baan aangeboden kreeg als teamleider. Ik heb in totaal zo’n tien jaar bij dat bedrijf gewerkt. Vanuit daar ben ik gaan werken bij een technische groothandel op de inkoopafdeling. Alle drie totaal verschillend. Ik heb altijd zoiets van: alles valt te leren, zolang je maar een leuke omgeving hebt.”

Op de vraag waarom PB haar toentertijd heeft benaderd voor deze functie, moet ze lachen. “Heel eerlijk? Ik zou het niet weten waarom Philip mij hiervoor heeft gevraagd. Ik zal het hem eens vragen.”

Kansen zien

Het Consultant Recruiter avontuur bleek van korte duur. “Ik heb dit hooguit een maand gedaan. Wij zaten met zijn drieën – Philip, Jeffrey en ik – in dat kleine kantoor in Amsterdam. Er stonden letterlijk drie bureaus, een kastje en that’s it. Ik hoorde en zag alles wat er gebeurde.” Marijke zag vooral veel kansen. “Ik zag dat het anders kon. Beter en efficiënter. Ik deed op een gegeven moment suggesties om de administratie anders te doen, om meer te gaan posten op social media, om meer marketingkansen te pakken… Philip was toen degene die zei: ik denk dat jij een nieuwe rol moet krijgen.”

"Ik zie wat er moet gebeuren, dat fix ik."

Manusje-van-alles

Sindsdien heeft Marijke meegeholpen bij bijna alle facetten van de organisatie. “Ik heb altijd gezegd dat het mij niet uitmaakt welke titel ik krijg. Laat mij doen wat nodig is. De afgelopen vijf jaar heeft het bedrijf zo’n snelle groei doorgemaakt. Telkens wanneer er een taak moest worden uitgevoerd en er niemand beschikbaar was, nam ik die op me. Zo heb ik in het verleden professionals gecoacht, heb ik geholpen met de administratie, HR, de urenregistratie op de certificeringen… Daardoor weet ik nu van alles wat.”

Anno 2023 is Marijke binnen haar functie als Office Coördinator nog steeds een manusje-van-alles. “Ik zorg dat alles op kantoor goed verloopt. Ik regel cadeautjes en attenties zowel intern als extern, ik pak alle evenementen op, ik houd mij bezig met een stukje marketing en als er meubels in elkaar moeten worden gezet, ben ik degene die het gereedschap pakt. Mijn werkzaamheden zijn dus heel divers. Ik zie wat er moet gebeuren, dat fix ik.”

Het is een rol die Marijke perfect past. “Ik vind juist die afwisselingen heel leuk, maar ook de vrijheid en de verantwoordelijkheid die ik zelf mag nemen binnen mijn functie.”

Meegroeien met het bedrijf

In de afgelopen vijf jaar heeft Marijke een persoonlijke groei doorgemaakt binnen de organisatie. “Als ik terugblik, dan denk ik dat ik een stuk rustiger ben geworden. Ik kan beter prioriteiten stellen. Dat heb ik niet per se op het werk geleerd, maar wel toegepast in mijn rol.

Ik heb ook geleerd dat een goede basis heel belangrijk is. Vanaf het eerste moment dat ik binnenkwam bij PB, voelde het als een warme jas die ik aantrok. Ik had niet bepaalde doelen voor mezelf gesteld. Het was voor mij vooral belangrijk dat ik meegroeide met het bedrijf, waarbij ik alle taken oppakte die nodig waren. Vond ik het altijd even leuk? Nee, maar op dat moment was er iemand nodig. Ik deed dit om PB te laten groeien. Omdat ik vanaf het begin hier werk, voel ik mij heel erg verbonden en betrokken met het succes van het bedrijf.”

"Omdat ik vanaf het begin hier werk, voel ik mij heel erg verbonden en betrokken met het succes van het bedrijf.”

Persoonlijke aandacht voor elkaar

Persoonlijke aandacht voor het team, onze professionals en klanten is voor PB heel belangrijk. Iets waar Marijke een talent voor heeft. “Als iemand iets te vieren heeft of juist een hart onder de riem nodig heeft, dan regel ik daar wat voor. Het is heel belangrijk om interesse te tonen in je omgeving. In onze branche is dat zeker niet vanzelfsprekend. Hierdoor onderscheiden we ons.

Mensen voelen zich gezien en gewaardeerd wanneer ze merken dat anderen interesse tonen. Ze zijn bij PB niet zomaar een nummertje. Daarom besteed ik daar zoveel aandacht aan. En ik moet zeggen: ik word er altijd blij van om te geven. Geluk zit hem eigenlijk in de ander. Je moet nooit jezelf vergeten, maar het is heel leuk om te delen.”

"Ik moet zeggen: ik word er altijd blij van om te geven. Geluk zit hem eigenlijk in de ander. Je moet nooit jezelf vergeten, maar het is heel leuk om te delen.”

Terugblikken en vooruitkijken

Wat is voor Marijke een hoogtepunt van de afgelopen vijf jaar? “Één van de hoogtepunten voor mij is ons jubileumfeest het PB Circus Festival én dat we met zijn drieën zijn begonnen. Jeffrey, Philip en ik zijn een stukje basis. Maar het belangrijkste hoogtepunt is hoe ik mezelf heb mogen ontwikkelen de afgelopen jaren. De vrijheid en verantwoordelijkheid die ik nu heb binnen mijn functie, heb ik door mijn inzet gecreëerd. Dat is een fijn gevoel. Ik ben heel dankbaar dat ik daar de ruimte en steun voor heb gekregen.”

Vijf jaar bij PB: hoe ziet de toekomst voor Marijke eruit? “Ik hoop vooral dat hoe groot we ook worden, ik altijd met plezier mag bijdragen aan de verbinding bij PB. Als je plezier hebt met de mensen om je heen, dan doe je het goed. Mensen maken echt je werk!”

Deel dit artikel

Ook interessant voor jou


Rutger Loman vijf jaar werkvoorbereider: ‘PB gaf mij een kans’

Vijf jaar terug gooide Rutger Loman het roer om in zijn bouwloopbaan. Na vijftien jaar als timmerman en later als uitvoerder gewerkt te hebben, stapte hij over naar de rol van werkvoorbereider bij PB. Het bleek een keuze waar hij absoluut geen spijt van heeft gehad. “Ik zie mezelf wel tot aan mijn pensioen bij Philip blijven”, vertelt de 37-jarige enthousiast. Lees meer

Chrétien Geraedts werkt als werkvoorbereider bij ASML: ‘Dankzij PB ben ik zzp’er’

“Ik heb een tomeloze nieuwsgierigheid.” Het zijn de woorden van Chrétien Geraedts. Een eigenschap die hij zowel privé als zakelijk in zet. Zijn drang om nieuwe dingen te ontdekken bracht hem bij ASML in Veldhoven. Sinds een half jaar werkt hij hier als senior werkvoorbereider in de installatietechniek. Lees meer